14:01

Presente de indicativo

Czasowniki nieregularne


   Niestety życie byłoby zbyt łatwe, gdyby wszystkie czasowniki były regularne. W języku hiszpańskim znajdziemy czasowniki z przegłosem,z nieregularna tylko pierwszą osobą bądź nieregularne. Dziś przedstawię wam czasowniki z przegłosem.


Czasowniki z przegłosem


  •  o -> ue

dormir (spać)

yo
duermo
duermes
él/ ella / usted
duerme
nosotros/ -as
dormimos
vosotros/ -as
dormís
ellos/ ellas/ ustedes
duermen


 Do tej grupy będą należeć takie czasowniki jak np.

acostarse (kłaść się), doler (boleć), jugar (grać), llover (padać), oler (czuć, pachnieć), poder (móc), volver (wracać) np.

Me duele la espalda. - Bolą mnie plecy.
Mi novio duerme ocho horas cada noche. - Mój chłopak śpi osiem godzin w nocy.

  •  e -> ie



encender (włączać)
yo
enciendo
enciendes
él/ ella / usted
enciende
nosotros/ -as
encendemos
vosotros/ -as
encendéis
ellos/ ellas/ ustedes
encienden



Do tej grupy należą np.

cerrar (zamykać), fregar (zmywać, myć), mentir (kłamać), entender (rozumieć), pensar (myśleć), calentar (podgrzewać) np.

Caliento la sopa. -Podgrzewam zupę.
No pienso mucho sobre el examen. - Nie myślę dużo o egzaminie.

  •  e -> i




servir (służyć)

yo
sirvo
sirves
él/ ella / usted
sirve
nosotros/ -as
servimos
vosotros/ -as
servís
ellos/ ellas/ ustedes
sirven


To  czasowniki np.

pedir (prosić), medir (mierzyć), vestir (ubierać) np.

Pides demasiado.- Prosisz o zbyt wiele.
La fregona es un instrumento que sirve para fregar el suelo. - Mop to narzędzie, które służy do zmywania podłogi.

  •  i -> ie


adquirir (nabywać)

yo
adquiero
adquieres
él/ ella / usted
adquiere
nosotros/ -as
adquirimos
vosotros/ -as
adquirís
ellos/ ellas/ ustedes
adquieren


Adquiero una casa grande.- Nabywam duży dom.

   Oczywiście tych czasowników istnieje więcej. Tutaj przedstawiłam tylko kilka przykładów. Mam nadzieję, że się komuś przydadzą. Mi na początku, podejrzewam że każdemu, sprawiały trudność, ale używając ich bardzo szybko zapamiętałam. I teraz mogę rzec, że jest dobrze i przyswajam kolejne. 

Życzę owocnej nauki i zapraszam do czytania kolejnych postów. Hasta luego.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © 2016 Hiszpańska Salsa , Blogger